Războiul invizibil: amenințările cibernetice ale Rusiei și Chinei asupra navelor maritime!
Te-ai gândit vreodată că un atac cibernetic ar putea prelua controlul unei nave și ar putea provoca un naufragiu? Deși poate părea un scenariu de film, experții în securitate cibernetică maritimă avertizează că acesta este un pericol real. La Oslo, analistul Øystein Brekke-Sanderud de la Centrul Nordic de Reziliență Cibernetică Maritimă (Norma Cyber) susține că astfel de incidente sunt iminente, declarând: „Suntem destul de siguri că se va întâmpla mai devreme sau mai târziu.”
Vasele de transport: ținte strategice în războiul modern
Într-o lume tot mai instabilă, vasele de transport și porturile devin ținte pentru operațiunile de destabilizare și spionaj. Amenințările sunt cu atât mai acute pentru țările nordice, care împărtășesc granițe cu Rusia. Acum, cu Finlanda și Suedia în NATO, toate țările aliate își întăresc capacitățile de apărare pentru a contracara atacurile hibride și a se pregăti pentru posibile conflicte.
Atacuri cibernetice și spionaj maritim
Atacurile cibernetice pot fi simple dar devastatoare, hackerii fiind capabili să provoace defecțiuni în sistemele navelor pentru a le paraliza. De exemplu, Iranul a investigat utilizarea atacurilor cibernetice pentru a perturba sistemele de balastare, esențiale pentru stabilitatea navelor. În aprilie, un atac cibernetic a dus la dezactivarea a 116 modemuri Vsat iraniene, afectând comunicațiile prin satelit ale navelor.
Norma Cyber a raportat că în ultimul an au avut loc 239 de atacuri cibernetice asupra sectorului maritim, majoritatea fiind revendicate de grupul prorus NoName057(16). S-a constatat, de asemenea, utilizarea vaselor civile, precum cele de pescuit sau de cercetare, pentru spionaj în Marea Baltică și Atlanticul de Nord.
Flota fantomă a lui Putin: o amenințare ecologică și economică
În afară de amenințările digitale invizibile, industria maritimă se confruntă cu o problemă fizică tot mai gravă: flota fantomă a lui Vladimir Putin. Aceasta, formată din aproape 900 de vase care transportă petrol ilegal către China și India, reprezintă un pericol imens pentru mediu și infrastructura globală de transport maritim.
Amenințările nu vin doar din exterior; agenți infiltrați ar putea sabota sistemele navelor, iar aproximativ 15% din echipajele navelor la nivel global sunt formate din ruși și ucraineni. Aceasta creează o situație potențial explozivă, mai ales în contextul războiului din Ucraina.
„Dacă ai un căpitan rus pe o navă care transportă ajutoare în Ucraina, nu este o combinație prea bună, nu?” remarcă expertul Svein Ringbakken. Această incertitudine generează temeri că flotele fantomă vor deveni norma în industria transportului pe apă, iar acest trend ar putea fi greu de inversat.
Într-o lume în care amenințările cibernetice sunt la ordinea zilei, viitorul transportului maritim pare mai nesigur ca niciodată. Războiul invizibil este aici, iar noi trebuie să fim pregătiți!