Monopolul Chinei asupra resurselor rare: O nouă criză a cipurilor amenință economia globală

Redacţia RO-123
3 Minute de lectură

Avertizare: Criza cipurilor, la un pas de a exploda din nou!

Într-o mișcare strategică ce are ecouri globale, pământurile rare devin miza centrală a unui război comercial internațional. Cu China deținând monopolul asupra celor 17 minerale cruciale pentru fabricarea unei game vaste de produse, de la automobile și motoare de avion, la telefoane inteligente și echipamente medicale, lipsa accesului la aceste resurse esențiale ar putea declanșa o nouă criză a cipurilor, asemănătoare cu cea din perioada pandemiei Covid-19.

Recent, China a impus restricții drastice asupra exportului de pământuri rare, provocând un impact semnificativ asupra economiilor globale, inclusiv asupra SUA. Deși oficialii americani și chinezi au ajuns la un acord temporar la Londra, proviziile companiilor americane sunt pe cale să se epuizeze. Gracelin Baskaran, director al Programului de Securitate a Mineralelor Critice, avertizează că un acord temporar nu este suficient: „industria pur și simplu nu va mai putea produce”.

Industria auto în pericol de colaps

Industria auto din SUA se pregătește pentru oprirea producției în mai multe fabrici din cauza deficitului de pământuri rare. Cu patru ani în urmă, criza cipurilor a dus la perturbări majore în acest sector, iar acum ne confruntăm cu o criză similară. „Vor fi întreruperi peste tot. China ne are la mână!”, avertizează un expert din industrie.

Ford a închis deja uzina din Chicago unde sunt produse modelele Explorer, iar giganții auto precum General Motors, Ford și Stellantis au obținut licențe temporare pentru aprovizionarea cu pământuri rare, dar acestea sunt valabile doar șase luni. Impactul nu vizează doar mașinile electrice; lipsa pământurilor rare va perturba fabricarea multor componente esențiale.

Alternative riscante în vizor

Se încearcă dezvoltarea unor soluții alternative, cum ar fi folosirea altor tipuri de magneți și motoare electrice care nu necesită magneți, dar aceste opțiuni pot compromite performanța vehiculelor. Profesorul Roderick Eggert de la Colorado School of Mines subliniază că „designurile de motoare fără magneți sunt mai puțin eficiente”.

Cu China controlând 92% din producția globală de minerale rare, alte națiuni, inclusiv SUA, își accelerează eforturile de a-și dezvolta propriile capacități de procesare. Însă, aceste inițiative necesită luni sau chiar ani pentru a deveni funcționale. „Ar fi trebuit să anticipăm că se va întâmpla asta”, a spus Baskaran, subliniind nevoia SUA de a-și reduce dependența de China în această industrie vitală.

Așadar, rămâneți conectați la evoluțiile acestei crize care ar putea remodela complet industriile tehnologice și auto! Prețurile sunt pe cale să explodeze din nou, iar consecințele vor fi resimțite la nivel mondial!

Share This Article
Niciun comentariu