Piața Auto din România: Provocările și Perspectivele Mașinilor Electrice

Redacţia RO-123
4 Minute de lectură

Un An Turbulent pentru Mașinile Electrice din România

Piața auto din România se confruntă cu o perioadă de turbulențe, în special în segmentul mașinilor electrice. În primele șapte luni ale anului, înmatriculările de mașini full-electrice au scăzut dramatic cu peste 40%, o cifră care ridică semne de întrebare în rândul producătorilor și consumatorilor deopotrivă. Deși au fost lansate modele noi și accesibile, inclusiv de către branduri chineze, românii par să se îndepărteze de această tehnologie.

Statistici Îngrijorătoare

Înmatriculările de mașini electrice noi au suferit o prăbușire de 44%, situând România pe penultimul loc în Uniunea Europeană, depășită doar de Croația. În contrast, Austria, cu o populație la jumătate față de România, raportează de zece ori mai multe înmatriculări. Aceste cifre subliniază decalajul semnificativ dintre România și alte țări europene în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice.

Contextul European

La nivelul Uniunii Europene, vânzările de mașini electrice au crescut cu 22%, atingând un total de 869.000 de vehicule. Austria, Bulgaria și Polonia se bucură de un an record, în timp ce România se confruntă cu o scădere continuă. Previziunile pentru 2025 nu sunt deloc optimiste, indicând o nevoie urgentă de măsuri de stimulare a pieței.

Impactul Suspendării Programului Rabla

Programul Rabla, suspendat pe 18 iunie, a fost reluat de la 1 septembrie, dar cu un buget redus semnificativ. Subvenția pentru mașinile full-electrice a scăzut drastic, de la 7.500 de euro la 3.700 de euro, în ciuda cererilor industriei pentru un ecotichet mai generos. Această schimbare a dus la o pierdere de încredere în rândul consumatorilor și a complicat și mai mult situația pieței auto.

Provocări și Perspective

Ministra Mediului, Diana Buzoianu, a subliniat necesitatea regândirii finanțării programului Rabla, pentru a nu depinde exclusiv de bugetul statului. Deși se aștepta o creștere a subvenției, actuala reducere a dus la o scădere a interesului pentru achiziția de mașini electrice.

Vânzările Actuale și Prețurile

În prima jumătate a anului, România a înmatriculat puțin peste 3.000 de mașini full-electrice. Comparativ, Austria a înmatriculat 10.000 de vehicule, ceea ce evidențiază faptul că ponderea mașinilor electrice în România este de doar 0,5% din totalul parcului auto. Prețurile ridicate ale mașinilor electrice reprezintă o barieră majoră, cu puține modele disponibile sub 30.000 de euro, iar cele mai mari, potrivite pentru familii, depășesc 40.000 – 50.000 de euro.

Top Mașini Electrice în România

În prima parte a anului, Dacia a dominat piața cu 1.160 de înmatriculări, urmată de Tesla și Hyundai. Topul zece mărci de full-electrice înmatriculate include: Dacia, Tesla, Hyundai, Renault, Ford, Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Leapmotor și Volvo. Dacia Spring rămâne liderul incontestabil, urmată de Tesla Model 3 și Model Y.

Contrastul European

Germania rămâne liderul pieței auto din UE, cu 248.000 de mașini electrice înmatriculate, iar Marea Britanie și Norvegia își continuă ascensiunea. În fața acestor cifre, România pare să rămână pe o traiectorie descendentă, cu un viitor incert în fața regulilor stricte impuse de UE pentru 2035.

Share This Article
Niciun comentariu