Destăinuirile lui Jean Paler: O călătorie între suferință și triumf pe Transfăgărășan

Redacţia RO-123
3 Minute de lectură

Jean Paler își deschide sufletul după 50 de ani de la Transfăgărășan: „A fost iadul pe pământ!”

Într-o confesiune emoționantă, la cinci decenii de la momentul istoric al inaugurării Transfăgărășanului, carismaticul actor român Jean Paler ne dezvăluie o pagină mai puțin cunoscută a vieții sale. În calitate de tânăr soldat, a fost parte din echipa care a lucrat la construirea acestui drum legendar – o perioadă marcată de sacrificii și durere.

Un drum construit pe suferință

Cunoscut sub numele de „Drumul printre nori”, Transfăgărășanul, finalizat între 1970 și 1974 la ordinul lui Nicolae Ceaușescu, conectează Muntenia de Transilvania pe 151 de kilometri. Totuși, pentru Paler, aceste întinderi grandioase de asfalt sunt pătate de amintiri sumbre.

„De ce să mă mai întorc acolo, pe Transfăgărășan? Nu am amintiri frumoase, aș plânge. Mi-au murit mulți camarazi. A rămas acolo multă durere,” mărturisește Paler, care subliniază că numărul real de soldați pierduți a fost mult subestimat, depășind mult cifra oficială de 40. „A fost iadul pe pământ!”

O recompensă umilitoare după muncă grea

Jean Paler descrie cu amărăciune momentul în care el și camarazii săi, după doi ani de muncă extenuantă, au fost răsplătiți cu o sumă simbolică: „Ni s-a promis că ne vor da bani mulți, dar când am primit CEC-urile, aveam în cont doar 400 de lei. Bătaie de joc, o mizerie de bani!”

Transfăgărășanul astăzi: o atracție turistică de top

Astăzi, Transfăgărășanul este una dintre bijuteriile turistice ale României, atrăgând anual mii de vizitatori. Drumul este deschis doar în perioada caldă, cu restricții de circulație pe timp de noapte, între orele 22:00 și 6:00, și o viteză maximă recomandată de 40 km/h.

Siguranța pe Transfăgărășan: sfaturile unui expert

Renumitul pilot Titi Aur insistă asupra importanței unei pregătiri adecvate înainte de a traversa acest itinerar provocator. „Este esențial să aveți anvelope de iarnă sau de ploaie. Asfaltul este încă rece, iar accidentele mortale se întâmplă rar datorită fricii șoferilor,” avertizează el.

Jean Paler rămâne un simbol al sacrificiilor tineretului român din acele vremuri, iar povestea sa despre Transfăgărășan servește drept un memento puternic al greutăților îndurate pentru realizarea unei mari opere naționale.

Share This Article
Niciun comentariu