Un Moment Fără Precedent: Tăcerea Porturilor Americane
Într-o dimineață de vineri care a zguduit sectorul economic, porturile de pe Coasta de Vest a Statelor Unite au fost martorele unui fenomen rar întâlnit: absența completă a navelor cargo din China. În ultimele 12 ore, niciun cargobot nu a plecat din China către principalele porturi californiene, o situație ce amintește de apogeul pandemiei de COVID-19.
Până de curând, Complexul San Pedro Bay, care include Portul Los Angeles și Portul Long Beach, avea un flux constant de 41 de nave programate pentru plecare din China. Acum, acest număr s-a redus la zero, ridicând semne de întrebare asupra efectelor continue ale tarifelor comerciale impuse de fostul președinte Donald Trump, care au făcut tranzacțiile cu China prohibitive pentru multe companii americane.
Alarmele S-au Declanșat: Repercusiuni Economice
Mario Cordero, directorul Portului Long Beach, avertizează asupra unei crize imediate, declarând că „situația este un motiv real de alarmă”. Portul a înregistrat o reducere a volumului de marfă cu 35-40%, în vreme ce Portul Los Angeles a raportat o scădere de 31% doar în această săptămână. Repercusiuni similare sunt așteptate și la alte porturi majore, inclusiv Portul Seattle, unde nu se află nicio navă container în așteptare.
Negocieri Tensionate: Un Vârtej al Diplomatiei Comerciale
În acest context tumultuos, s-au demarat negocieri critice între reprezentanții comerciali ai SUA și Chinei la Geneva. Tarifele actuale de 145% asupra bunurilor chinezești și de 125% asupra exporturilor americane în China au împins părțile să caute soluții. Fostul președinte Trump a sugerat o reducere a tarifelor la 80%, dar a subliniat că detaliile finale vor fi stabilite de secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, după întâlnirile inițiale promițătoare în Elveția.
Un Val de Provocări pentru Consumatori
Consumatorii americani resimt deja impactul acestor tensiuni, confruntându-se cu creșteri de prețuri și lipsa unor produse esențiale. Cordero avertizează asupra unei urgențe de negociere a unui acord, precizând că „dacă situația nu se schimbă rapid, lipsa produselor de pe rafturi va deveni o realitate dureroasă pentru consumatori în următoarele 30 de zile.”
Cu peste 63% din mărfurile Portului Long Beach provenind din China, o scădere față de 72% în 2016, tensiunile comerciale continuă să afecteze fluxul de bunuri. Maersk, al doilea cel mai mare transportator maritim global, a raportat o reducere a volumului de marfă cu 30-40% între SUA și China. Vincent Clerc, CEO-ul Maersk, avertizează că „fără o ameliorare a relațiilor comerciale, efectele crizei riscă să se adâncească și să devină mai complexe.”