Infrastructura Feroviară, Omiterea Care Îngrijorează: România în Fața unei Decizii Cruciale

Redacţia RO-123
3 Minute de lectură

Îngrijorări majore: Căile ferate, excluse din programul de securitate SAFE!

România se află la o răscruce în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii sale, primind o alocare impresionantă de 16,68 miliarde de euro prin programul SAFE. Cu toate acestea, un semnal de alarmă este tras de Asociația Pro Infrastructură, care subliniază neglijarea infrastructurii feroviare în acest plan ambițios. „Tehnica militară merge cu trenul”, avertizează specialiștii, subliniind importanța crucială a sectorului feroviar în contextul securității naționale.

Investiții uriașe, dar insuficiente

Oficialii au declarat că, deși investițiile în autostrăzi sunt binevenite, nu trebuie să uităm că transportul feroviar este esențial pentru tehnica militară. În timp ce fondurile pentru autostrăzi sunt încurajatoare, există o provocare majoră: proiectele eligibile și sumele exacte vor fi negociate în următoarele 2-3 luni. În prezent, banii sunt limitați și se concentrează în mare parte pe autostrăzile A7 și A8, lăsând sectorul feroviar într-un con de umbră.

Ce sume sunt în joc?

Se estimează că aproximativ 30% din bugetul total ar putea fi alocat transporturilor, ceea ce ar însemna în jur de 5 miliarde de euro. Totuși, această sumă nu este garantată și depinde de negocierile care se vor desfășura atât intern, între Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Transporturilor și Ministerul de Interne, cât și extern, cu oficialii Comisiei Europene.

Proiecte feroviare vitale

Organizația a subliniat necesitatea urgentă de a include infrastructura feroviară în SAFE, menționând magistrala de cale ferată M500 din Moldova, care necesită modernizare pentru a atinge parametrii de viteză și tonaj. De asemenea, se cere o investiție de 120 de milioane de euro pentru modernizarea Portului Constanța, un punct strategic pentru transportul maritim.

Termeni de creditare incerți

Un alt aspect esențial este negocierea termenilor de creditare. Statul român va trebui să restituie fiecare cent din SAFE, iar dobânda va varia, estimativ, în jur de 2%. Perioada de grație teoretică este de 10 ani, dar incertitudinile rămân, ceea ce adaugă o presiune suplimentară asupra decidenților politici.

Impactul asupra infrastructurii rutiere

Deși SAFE reduce presiunea asupra Programului Transport, alocarea pentru domeniul rutier este de doar 6%. Cu un buget de 25 de miliarde de euro, se estimează că doar 1,5 miliarde de euro vor fi destinate Autostrăzii A7 Pașcani-Suceava, în timp ce A8 Pașcani-Iași-Ungheni nu este inclusă în calcule, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la prioritățile infrastructurale ale României.

Concluzie: Oportunitate pierdută?

România se află într-un moment crucial pentru viitorul său infrastructural. Fără o abordare echilibrată care să includă toate modurile de transport, riscă să piardă ocazia de a-și moderniza rețeaua de transport în întregime. Este timpul să ne concentrăm nu doar pe autostrăzi, ci și pe căile ferate, navigație și aviație, esențiale pentru securitatea națională.

Etichete: alocare bugetară, infrastructura feroviară, investiții transport, program SAFE, tehnica militară

Share This Article
Niciun comentariu